Tuesday, 14 October 2014

KONSEP KEUNTUNGAN DALAM ISLAM

BY: SAHAL BIN AMER HAMZAH

Keuntungan amatlah dikenali dalam semua kelompok masyarakat yang berbilang kaum dan agama. Hal ini juga telah menjadi satu perkara yang tidak asing lagi dan sudah sebati dalam kehidupan seharian manusia. Namun begitu, konsep keuntungan berbeza dan wujud variasi tentangnya antara kaum, agama, masyarakat, malahan yang dipersetujui oleh sejumlah besar orang ramai disebut sebagai pakatan umum atau konvensional.

Secara definisi dari segi bahasa, keuntungan bermaksud tambahan atau lebihan ke atas sesuatu. Umumnya, keuntungan dari segi istilah ialah tambahan ke atas modal yang diperolehi dalam sesuatu perniagaan. Dalam Kamus Dewan, definisi keuntungan bermaksud hasil pendapatan daripada sesuatu kegiatan perusahaan, perniagaan, dan lain-lain yang melebihi modal dan segala perbelanjaan yang melebihi kegiatan. Dari segi Islam, asas konsep keuntungan tidaklah begitu berbeza daripada yang disebutkan sebelum ini. Salah satu definisi Islam terhadap konsep keuntungan yang bersumberkan At-Tabari ialah seorang peniaga akan beroleh keuntungan sekiranya dia melakukan aktiviti pertukaran komoditi yang dimilikinya dengan komoditi yang berharga. Jika sebaliknya, perniagaan tersebut akan mengalami kerugian. Kesimpulannya, keuntungan akan diperolehi apabila suatu barang dijual dengan harga yang lebih tinggi daripada kos belian atau pengeluaran.

Seterusnya, keuntungan amat berkait rapat dengan sesuatu kegiatan perniagaan dan ekonomi. Ekonomi dunia telah mempersetujui beberapa istilah berkaitan konsep keuntungan antaranya ialah, baki yang diperolehi oleh pengeluar setelah ia menyelesaikan segala kos perbelanjaan bagi perrniagaanya. Menurut istilah ekonomi Islam pula, keuntungan maknanya pertambahan hasil jual beli atau hasil yang berlainan bagi setiap kerja yang dilakukan. Secara keseluruhan, definisi konsep keuntungan dari segi Islam lebih kurang sama dengan definisi yang lain. Namun begitu, seperti yang dikatakan, konsep keuntungan adalah berbeza. Islam amat menitik beratkan keuntungan yang berdasarkan syariat disertakan kesepakatan dan persetujuan para ulama’. Konsep keuntungan Islam berbeza dari pelbagai aspek jika dibandingkan dengan konsep keuntungan yang dipakai oleh kebanyakan masyarakat dunia iaitu konvensional.

Antara perkara yang berbeza ialah kadar keuntungan. Kadar keuntungan konvensional berupaya untuk meletakkan keuntungan ditahap maksimum. Pengguna perlu membayar atau memberi balasan yang tinggi akibat daripada harga sesuatu barangan atau perkhidmatan yang diletakkan pada kadar yang tinggi untuk mendapat keuntungan. Sekiranya ini terjadi, ianya akan membebankan dan menyusahkan pengguna sekaligus mampu untuk menindas mereka. Sementara itu, kadar keuntungan Islam tiada had tertentu. Dalam agama islam, tiada satu dalil atau hadis yang benar-benar menyatakan dengan jelas tentang kadar keuntungan yang harus diletak. Oleh yang demikian, syarat keuntungan Islam telah dikaji berdasarkan al-Quran dan al-Sunnah yang dipersetujui oleh para ilmuwan Islam dan ulama’ membawa kepada suatu hasil yang menyatakan kadar keuntungan ditentukan oleh pasaran bebas. Dari Abu Hurairah R.A. katanya: Ada seorang datang kepada Rasulullah S.A.W. dan berkata, “ Wahai Rasulullah, tetapkanlah harga pasaran ” . Jawab baginda S.A.W. , “ Bahkan biarlah Allah yang menentukan ” . Kemudian datang lagi seorang lelaki berkata, “ Wahai  Rasulullah, tetapkanlah harga pasaran untuk kami ” . Jawab Rasulullah S.A.W. , “ Bahkan biarkanlah Allah yang menaikkan dan menurunkan, dan sesungguhnya aku mengharapkan bertemu dengan Tuhanku pada hari akhirat dengan keadaan tiada seorang pun dikalangan kamu yang boleh menuntut kepadaku atas sebab melakukan kezaliman! “ – Riwayat Abu Daud dan Bayhaqi. Tampak disini bahawa kadar keuntungan tidak ditetapkan dan bebas mengikut pasaran selagi tidak berlaku kezaliman dan meletakkan harga yang tidak sepatutnya.

Selain itu, sekiranya kadar keuntungan tidak mempunyai nilai tambah, maka berlaku beberapa penetapan. Contohnya, mazhab Maliki dan Syafi’e menyatakan bahawa kadar keuntungan tidak lebih dari 1/3 atau 34% harga. Menurut Imam Nasir bin Yahya al-Balkhi, kadar keuntungan terbahagi kepada 3 jenis iaitu hartanah (jangan melebihi 20%), ternakan (jangan melebihi 10%), dan barangan (jangan melebihi 5%). Disamping itu, mazhab Hanafi dan Hanbali berpandangan; kadar beza harga yang dibenarkan itu tidaklah tetap pada peratus tertentu. Ia berubah-ubah mengikut uruf’ (kebiasaan) di kalangan para peniaga dalam penilaian mereka. Pandangan inilah yang rajih (lebih kuat) kerana tidak ada nas Syarak yang membataskan kadar harga maksima yang boleh diletakkan, oleh demikian penentuannya kembali kepada ‘uruf manusia. Seharusnya, jika seseorang itu ingin mendapat keuntungan, ikutlah pendapat-pendapat yang bernas selagi tidak betentangan dengan Syarak dan tidak menzalimi orang lain. Selain daripada itu, suatu persoalan timbul dimana, adakah dibenarkan keuntungan melebihi 100% dalam Islam? Jawapannya adalah dibenarkan. Ini berdasarkan hadis yang diriwayatkan Bukhari (3641) dari Abu Daud dalam Sunannya (3384) dari Urwah R.A. yang menceritakan tentang dinar dan kambing.


Tambahan lagi, konsep keuntungan Islam mestilah bebas daripada spekulasi atau monopoli yang di sebut dalam hadis riwayat Muslim, “ Tidaklah menimbun (monopoli) kecuali orang yang berbuat dosa “ . Akhir kata, kadar keuntungan islam tidaklah ditetapkan tetapi perlu mmerujuk kepada al-Quran dan al-Sunnah serta pandangan para ulama’. Apa-apa pun, Islam amat menggalakkan umatnya untuk menegakkan nilai-nilai murni dalam menetapkan kadar keuntungan. supaya semua pihak mendapat manfaat dan tidak berlaku penindasan atau penzaliman. Oleh yang demikian carta aliran dibawah menggariskan beberapa nilai penting dalam penetapan kadar keuntungan:

0 comments:

Post a Comment