Tuesday, 14 October 2014

BUNGA


BY: AKASHA IZREEN BI MOHD JALANI

I.          Pendahuluan
            Dalam Islam, apa sahaja penambahan yang berlaku dalam jual beli atau simpan pinjam adalah disebut sebagai riba. Riba sangat dikeji dan dicela oleh Allah dan rasulNya sehingga Allah menjanjikan neraka sebagai balasannya. Bunga bank memberi keuntungan sebelah pihak tanpa memikirkan pihak yang membayarnya. Hal ini akan menyebabkan mereka yang kurang berkemampuan terpaksa menanggung beban dari segi ekonomi disebabkan kadar yang ditetapkan selalunya adalah sangat tinggi daripada kadar yang sepatutnya dibayar oleh seseorang. Persoalan bunga bank selalu dibincangkan di merata tempat. Ternyata, sangat ramai orang yang keliru dengan konsep dan hukum bunga bank, sama ada ia termasuk dalam riba atau keuntungan. Maka dalam blog ini, kami, ahli Eugenomics akan membincangkan masalah tentang konsep faedah bunga bank dan merumuskan secara ringkas dan terperinci supaya pembaca akan lebih faham dan mengelakkan diri daripada mengamalkan konsep faedah secara bunga.
II.        Latar Belakang Bunga Bank
            Dalam sejarah, istilah ‘usury’ dapat menjelaskan tentang larangan bunga dan riba. Bunga pada awalnya didefinasikan sebagai pembebanan dalam penggunaan wang. Di zaman pertengahan dan dewasa ini, usury digunakan bagi menunjukkan pembebanan tahap suku bunga yang tidak masuk akal hingga pada abad ke 15. Kata nama Bahasa Inggeris iaitu ‘interest’ telah digunakan untuk menjelaskan segala penambahan yang berlaku dalam proses peminjaman. Ia adalah kata nama baru dalam kamus Oxford antara abad ke 16 dan 18 sebagai ganti nama usury. Sistem bunga sering dikutuk dan dilarang kerana sebahagian besarnya disebabkan moral, etika, agama dan juga hukum. Sepanjang sejarah, terdapat bukti kritikan keras oleh tradisi, institusi dan masyarakat mengenai keadilan sosial, ketidakstabilan ekonomi, pelarangan bunga secara implisit dan eksplisit dalam agama Hindu, Buddha, Yahudi, Kristien dan agama Islam sendiri.
III.       Mengenai Bunga Bank
            A.        Apakah yang dimaksudkan dengan Bank dan Bunga Bank / Bank Interest?
Definisi: Bank
-          Berasal daripada perkataan Itali iaitu Banko
Dari segi Bahasa bermaksud: Sebuah tempat penyimpanan wang.
Dari segi Istilah bermaksud: Sebuah perusahaan yang menghimpun sejumlah wang kemudian akan disalurkan kepada individu yang memerlukan dengan usaha-usaha yang produktif dengan sistem bunga.


Definisi: Bunga (Interest)
            - Berasal daripada bahasa Inggeris iaitu Interest
Dari segi Istilah bermaksud: Keuntungan yang diperolehi oleh pihak yang meminjamkan kepada pihak yang meminjam sama ada untuk keperluan individu atau sesebuah syarikat.
Definisi Bunga Bank: (Bank Interest)
Menurut Istilah Dr. Fuad M. Fachruddin, bunga bank ialah keuntungan yang diperolehi bank kerana meminjamkan wang untuk melancarkan perniagaan orang yang meminjam. Individu yang meminjam wang di bank pada jangka waktu yang tertentu kerana suatu keperluan harus membayar wang yang dipinjam dengan memberikan wang tambahan kepada bank dengan jumlah yang telah disepakati semasa akad waktu peminjaman. Wang tambahan itulah yang disebut sebagai BUNGA
Contoh Situasi:
Amirah meminjam $20 000 daripada Bank Hong Kong untuk membeli sebuah kereta dan waktu pembayarannya selama 7 tahun dengan bunga yang dipersetujui sebanyak 2%.
            B)        Apakah hukum Bunga Bank dalam Islam?
                        i.          Pendapat yang mengharamkan secara mutlak
Menurut Abu Zahra, Abu A’la Al-Maududi, Abdullah Al Araby dan Yusuf Qardhawi, Sayyid Sabiq dan Jaad Al Haaq, bunga bank itu haram secara mutlak sama ada yang mengambilnya (bagi penyimpan wang di bank) ataupun bagi yang mengeluarkannya (peminjam wang di bank).
            Hal ini disebabkan oleh sifat bunga bank yang bersifat menindas (zalim) dan bersangkut paut dengan pemerasan. Dalam pinjaman konsumtif, seharusnya yang lemah (yang tidak mampu) dibantu oleh yang kuat (yang lebih mampu) dari awal sehinggalah ke akhir proses pinjaman. Ciri-ciri bunga yang hanya membantu mereka yang tidak berkemampuan pada awalnya, namun kemudian mengharuskan mereka membayar bukan sahaja amaun yang telah mereka pinjam, bahkan kadar bunga yang lebih tinggi daripada amaun yang dipinjam bukanlah sesuatu perbuatan yang ‘menolong’ tetapi memeras. Konsep ini boleh dikaitkan dengan apa yang dikatakan orang sebagai ‘mengambil kesempatan dalam kesempitan’.
            Bunga boleh menjadikan manusia memilih untuk menjadi penganggur kerana kesenangan yang diperolehi dengan konsep bunga membolehkan mereka untuk tidak lagi bekerja untuk menampung keperluannya sehari-hari. Cara hidup ini sangatlah merbahaya bagi peribadi masyarakat kerana memakan dari sumber bunga adalah haram.
           
                        ii.         Pendapat yang mengharamkan jika bersifat konsumtif tetapi                                          dibolehkan jika bersifat produktif
            Menurut Mustafa Zarqa pula, bunga bank itu adalah riba. Riba yang diharamkan itu adalah riba yang bersifat konsumtif seperti yang berlaku pada zaman Jahiliyah sebagai bentuk pemerasan kepada kaum yang lemah yang konsumtif ini berbeza yang bersifat produktif maka ia tidak dihukumkan haram. Hatta, beliau juga telah bersepakat bahawa riba itu adalah haram. Bunga yang bersifat konsumtif di sini adalah yang memeras si peminjam yang memerlukan pinjaman wang untuk memenuhi keperluannya manakala bunga yang bersifat produktif adalah dana yang dipinjamkan kepada peminjam digunakan untuk modal usaha yang menghasilkan keuntungan.
                        iii.        Pendapat yang menghalalkan secara mutlak
Menurut A. Hassan, bunga bank seperti yang berlaku di Indonesia bukan termasuk riba yang diharamkan kerana ia tidak berlipat ganda. Firman Allah Ta’ala:
Tafsirnya: “Orang-orang yang beriman, janganlah kamu memakan riba dengan berlipat ganda dan bertakwalah kamu kepada Allah supaya kamu mendapatkan keuntungan”
(Surah Al-Imran:130)
Jadi, yang termasuk riba menurut Hasan ialah bunga yang berlipat ganda. Jika bunga yang dikenakan hanya 2 peratus daripada modal pinjaman, maka itu tidak berlipat ganda dan tidak termasuk riba yang diharamkan dalam Islam.
                        iv.        Pendapat yang menghukumkan sebagai syubhah (belum pasti                                          keharamannya dan kehalalannya)
            Majlis Tarjih Muhammadiyah dalam Muktamar di Siduarjo 1968 telah menghukumkan bahawa bunga bank yang diberikan oleh bank kepada para nasabahnya atau sebaliknya termasuk dalam perkara syubhah (belum pasti keharamannya dan kehalalannya). Muhamadiyyah berpendapat bahawa ini kerana riba yang diharamkan itu ialah riba yang membawa kepada pemerasan, seperti yang dinyatakan dalam firman Allah Ta’ala:
Tafsirnya: “Maka jika kamu tidak mengerjakan (meninggalkan sisa riba), maka ketahuilah bahawa Allah ta’ala dan Rasulnya akan memerangimu. Dan jika kamu bertaubat (dari pengambilan riba), maka bagimu pokok hartamu: kamu tidak menganiaya dan tidak(pula) dianiaya”
(Surah Al-Baqarah : 130)




            C)        Bagaimana Bank Islam mendapatkan keuntungan tanpa sistem bunga bank?



            4) Apakah kaedah-kaedah yang boleh digunakan sebagai ganti sistem Bunga Bank                 untuk meraih keuntungan?
                        i. Musyarakah
                        ii. Wadia’h
                        iii. Mudharabah
                        iv. Murabahah
                        v. Qard Hassan


0 comments:

Post a Comment