Tuesday, 14 October 2014

KONSEP FAEDAH


BY: ADAM HARRIS BIN HASHIM
Menurut Kamus Dewan , faedah merupakan wang yang dikenakan atau dibayar  untuk pengunaan wang yang juga dikenali sebagai bunga. Bunga pula bermaksud  faedah atau bunga yang dikenakan kepada para pemimjam  pada paras atau tahap yang keterlaluan.  Definisi konsep faedah telah lama dikenal pasti seluruh masyarakat dunia. Hal ini dibuktikan daripada terjemahan beberapa kitab-kitab dan kamus seperti ‘The BarnHart Dictionary of Etymology’, Kitab Divine(1959) dan juga kitab Noonan(1957). Di dalam kamus ‘The BarnHart Dictionary of Etymology’, konsep faedah telah diperkenalkan sejak zaman pertengahan Latin lagi yang didefinisikan sebagai pampasan kerana kerugian atau bayaran pampasan. Manakala dari kitab Divine(1959) pula memperihalkan tentang pampasan yang diberikan akibat kerosakan atau kerugian yang ditanggung oleh si pemiutang akibat kegagalan si pemimjam untuk memulangkan semula pinjaman pada tarikh yang ditetapkan di dalam kontrak pinjaman (undang-undang Romawi). Hal yang sama jugak dibincangkan di dalam kitab Noonan(1957) yakni ia mengatakan faedah atau ‘Interest’ merupakan sesuatu yang hilang dan takrifan faedah yang dimaksudkan ini sebenarnya adalah kerugian atau kerosakan yang meliputi kehilangan keuntungan yang mungkin ditanggung oleh pemberi pinjaman melalui wang yang diberi pinjam itu.
            Disebalik definisi tersebut, terdapat jugak pelbagai kepincangan dalam urusan mengguna pakai konsep faedah ini. Pada zaman kesarjanaan Kristian, perbincangan hangat berlaku diantara para sarjana dan ahli agama tentang konsep faedah dan bunga yang dimana pada akhir tahun 1836 Pejabat Suci agama Kristian mengeluarkan arahan atau fatwa yang membenarkan para penganut atau pengikut agamanya mengambil guna konsep faedah secara total. Tidak lama kemudiannya, definisi faedah yang asli telah digubah sebagai harga yang dinyatakan dalam bentuk peratus untuk pinjaman berbentuk wang dan dibenarkan dari segala segi undang-undang manakala bunga adalah dikira sebagai faedah yang berlebihan. Hal ini jugak telah menarik perhatian para ekonomi dunia untuk mengeluarkan sendiri pendapat mereka tentang konsep faedah itu sendiri. Fisher (1954) dalam bukunya ‘Theory of Interest’ telah mendefinisikan faedah sebagai peratusan premium yang dibayar ke atas wang pada tarikh  tertentu dalam bentuk wang yang perlu diserahkan kembali dalam tempoh setahun yang akan datang. Selain itu, Maynard Keynes (1939) dalam bukunya ‘The General Theory of Employement, Interest and Money’ menakrifkan faedah sebagai hadiah kepada seseorang yang sanggup berpisah dengan wang tunainya. Ia juga berfungsi sebagai pengukur ketidaksanggupan seseorang yang mempunyai wang untuk berpisah dengan wang yang ada di dalam kawalannya.
            Disamping itu, pengharaman terhadap pengambilan faedah dan riba tidak hanya terhad kepada orang islam  tetapi juga kepada orang bukan islam. Pada zaman dahulu, orang yahudi misalnya dilarang mengambil faedah melalui pinjaman yang diberikan kepada orang-orang miskin sama ada di kalangan mereka ataupun orang-orang asing yang telah pun diterima untuk tinggal bersama-sama di dalam masyarakat mereka. Hal yang demikian dapat dibuktikan didalam kitab mereka Hebrew Bible melalui ayat 22:25 di dalam ba Exodus atau ‘Keluaran’  dan ayat 25” 35-37 bab leviticus atau ‘Imamat’. Selain itu, terdapat juga ayat-ayat didalam kitab Hebrew Bible yang memuji golongan yang tidak mengambil faedah dan riba lantas mengkeji mereka yang mengambilnya sperti didalam bab Ezekial ayat 18:8, ayat 18:17, ayat 18:13 dan bab Psalm ayat 15:5.

“Jika  engkau meminjamkan wang kepada salah seorang daripada Ummahku, orang yang miskin dia antaramu , maka janganlah engkau  berlaku sebagai seorang penagih hutang terhadap dia, jangan lah kamu bebankan bunga wang kepadanya
(Exodus 22:25)
“Apabila saudaramu jatuh sakit, sehingga tidak sanggup bertahan di antaramu, maka engkau harus menyokong dia sebagai orang asing dan pendatang, supaya dia dapat hidup diantaramu.  Janganlah engkau mengambil  bunga wang atau riba daripadanya, melainkan engkau harus takut akan tuhanmu, supaya saudaramu dapat hidup antaramu. Jangan lah engkau memberi wangmu kepadanya dengan meminta bunga, juga makananmu janganlah kau berikan dengan meminta riba”
(Leviticus 22:35-37)
            Walaubagaimanapun, terdapat juga beberapa tamadun asing yang membenarkan pengambilan faedah didalam urusan niaga seharian iaitu Tamadun Rom dan Yunani walaupun telah menerima pelbagai tomahan dan kritik daripada ahli-ahli falsafah terkenal seperti Aristotle dan Plato.

Kadar Faedah
Tamadun  Yunani
Tamadun Rom

Pinjaman biasa
6-8 %
4-12.5 %

Pinjaman Hartanah
6.67-12 %
-

Pinjaman kota-kota lain
7-12 %
-
Pinjaman untuk perdagangan dan industri
12-18 %
-
Kadar faedah pelaburan
6-10 %
-
Pinjaman wilayah
-
6-100 %
Kadar faedah Byzantine
-
4-12.5 %

Rajah 1 : Kadar faedah yang dikenakan mengikut kategori
            Penambahan kepada  perspektif orang bukan islam kepada konsep faedah,  paderi-paderi kristian juga telah pada awal-awalnya mengharamkan pengunaan faedah. Hal ini dapat dibuktikan melalui  pengkritikan dan kutukan yang disampaikan oleh paderi-paderi kristian pada kurun pertama masihi sehingga dua belas. Pengambilan faedah diberi tentangan yang sangat kuat kerana  ianya sudah pasti melanggar ajaran kristian yang mernyeru kepada sifat pemurah. Ahli –ahli gereja juga akan dipecat sekiranya mereka masih mengamalkan amalan pengambilan faedah. Namun yang demikian, pandangan mereka ini berubah sejurus dengan perkembangan pesat di bidang perniagaan pada awal abad ke 12 masihi yang menyebabkan wang dan kredit menjadi unsur terpenting di dalam masyarakat. Terdapat juga beberapa golongan sarjana pada masa itu menuntut agar konsep pengambilan faedah ini di bincangkan semula. Hasil daripada berbincangan tersebut, mereka telah mengemukakan bahawa faedah dianggap sebagai sesuatu yang sah manakala usuary(riba) sebagai kadar faedah yang berlebihan.
Mereka juga telah menyatakan bahawa mengambil keuntungan berdasarkan peminjaman adalah berdosa dan  bertentangan dengan konsep keadilan namun pengambilan faedah diatas pinjaman adalah sah bergantung kepada niat. Pada kurun keenam belas sehingga 1836, terdapat segolongan manusia yang berpendapat lain daripada keseluruhan ahli-ahli sarjana iaitu ahli reformis. Menurut John Calvin (1509-1564) faedah merupakan suatu dosa sekiranya ia menyakitkan orang lain. Beliau juga berpendapat bahawa faedah sewajarnya agak perlu didalam perniagaan tetapi iainya tidak boleh dijadikan sebagai sebuah pekerjaan. Secara kesimpulan nya, Calvin menyatakan bahawa faedah tidak berdosa selagi ianya tidak membebankan atau menyakiti peminjam dan ia adalah sesuatu yang dibenarkan untuk pinjaman yang diberikan kepada golongan berada yang meminjam semata-mata untuk menambahkan keuntungan


0 comments:

Post a Comment